Association for Competition Law

VvM bijeenkomst 19/01 tussen 17 en 19 uur bij het College Hotel

January 19, 2023

Beste leden,

Graag nodigen wij u uit voor de nieuwjaarsbijeenkomst van de Vereniging voor Mededingingsrecht op 19 januari 2023.

In een periode waarin een warme woning geen vanzelfsprekendheid is en overheidsingrijpen noodzakelijk is om de betaalbaarheid te garanderen, willen we het nieuwe jaar starten met het actuele onderwerp: Energiemarkten in beweging: een nieuwe visie op consumentenbescherming, mededinging & regulering gewenst?

We zijn verheugd dat Monique van Oers en Marinus Winters bereid zijn om dit uitdagende onderwerp in te leiden. Monique van Oers, directeur Juridische Zaken ACM, zal stil staan bij de leveranciersmarkt en consumentenbescherming in het licht van de huidige energiecrisis en maatregelen als vangnetregulering, toetsing van leveranciers en prijsplafonds. Hierbij komt de vraag aan de orde hoe vrij dan wel gereguleerd deze retailmarkt moet zijn. Marinus Winters, advocaat bij Allen & Overy, zal ingaan op de regulering en de mededingingsrechtelijke aspecten van de groothandelsmarkten. Met alle bewegingen op deze markten dringt de uitdagende vraag zich op of een nieuwe visie op consumentenbescherming, mededinging en regulering van de energiemarkten gewenst is. Uiteraard is er na afloop van de inleidingen van de sprekers voldoende ruimte om in discussie te gaan over deze vraag en de door de sprekers geschetste ontwikkelingen.

We hopen u op 19 januari 2023 te ontmoeten en met u aansluitend het glas te heffen op het nieuwe jaar.

Praktische gegevens bijeenkomst:

Datum: 19 januari 2023

Tijdstip: inloop 16.30, bijeenkomst 17.00 – 19.00 en aansluitend een nieuwjaarsborrel

Locatie:  College Hotel Amsterdam, Roelof Hartstraat 1, 1071 VE Amsterdam

Vanwege de externe locatie geldt het principe van ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Mocht bij u nader inzien toch niet kunnen komen, laat dat dan ook graag weten, zodat we uw plek weer ter beschikking kunnen stellen voor de personen op de (eventuele) reservelijst.

U kunt zich opgeven door onderstaande gegevens in te vullen en als antwoord op deze e-mail te verzenden:

Naam: Ekram Belhadj

• Ik kom alleen naar de bijeenkomst
  • Ik kom zowel naar de bijeenkomst als de borrel
  • Ik kom alleen naar de borrel

Klik hier om de bijeenkomst alvast in uw agenda op te slaan.

We wensen u goede feestdagen en een warm, energiek 2023 toe!

Namens het bestuur van de VvM,

Hartelijke groet,

Ruben Elkerbout

Presentatie_VVM_Monique_Marinus

From enforcement to regulation: the recent evolution of case law under Article 102 TFEU and the shift to regulation of digital markets through the DMA.

November 24, 2022

Er is een interessant programma voor u samengesteld met Nicholas Kahn en Gera van Duijvenvoorde als sprekers (korte CV treft u hieronder).

• Nicholas Khan has practised almost exclusively in the field of European law, both in private practice at the Bar in London and for many years as a member of the Legal Service of the European Commission. His experience covers a wide range of matters, including; sex discrimination, free movement of persons, the Brussels Regulation on jurisdiction, anti-dumping, State aid and competition. In recent years he has represented the Commission in many significant competition cases before the European Courts and in interventions before the English courts, including: Courage v. Crehan, the Seamless Tubes, Gas Insulated Switchgear, Power Cables and Air Freight cartels, MasterCard and the Interchange Fee damages appeals to the UK Supreme Court, Intel, the Google cases and the Illumina/Grail merger cases. He follows procedural matters particularly closely and is the author of the 6th Edition of Kerse and Khan, EU Anti-Trust Procedure. He was appointed a Queen’s Counsel in 2018.
  • Gera van Duijvenvoorde is advocaat in dienstbetrekking/competition counsel bij KPN en bijzonder hoogleraar Telecommunicatierecht bij de Universiteit Leiden.

Digital_Market_Act_Gera_van_Duijvenvoorde_VVM_24_November_2022.pdf

The_evolution_òf_case_law_under_Articel_102.pdf

De nieuwe Groepsvrijstelling voor Verticale Overeenkomsten en de nieuwe Richtsnoeren voor Verticale Restricties.

June 27, 2022

Wij hebben een interessant programma voor u samengesteld. Eerst zal Inge Bernaerts, directeur Beleid en Strategie bij DG Concurrentie, een presentatie geven over een aantal actuele beleidsdossiers, waaronder de nieuwe Groepsvrijstelling voor Verticale Overeenkomsten en de nieuwe Richtsnoeren voor Verticale Restricties, maar ook over het ontwerp van de nieuwe Horizontale Groepsvrijstellingen en de Horizontale Richtsnoeren, de herziening van de Bekendmaking inzake de bepaling van de relevante markt en de aangekondigde evaluatie van Verordening 1/2003. Zij is graag bereid vragen uit de zaal te behandelen over deze onderwerpen.

Daarna zullen Helen Gornall (De Brauw), Pauline Kuipers (Bird&Bird) en Pablo Amador Sanchez (ACM) aan de hand van diverse stellingen een paneldiscussie met elkaar voeren over de nieuwe Groepsvrijstelling voor Verticale Overeenkomsten en de nieuwe Richtsnoeren voor Verticale Restricties. Uiteraard worden uw gedachten en vragen op prijs gesteld.

More past events ?
Announcements

Reactie VvM op concept werkwijze NMa analoog en digitaal rechercheren

December 9, 2022